Onze nieuwe krachtpatser voor gemeenten en bedrijven

13 november 2023 | Nieuws

“Hier! Daar kump ze an!” Het kantoorteam staat nog net niet met hun neus tegen de ramen gedrukt als Wesley en Nico aan het eind van de dag het terrein weer op rijden. Zo’n tweede dag op pad met de splinternieuwe MAN Rioolcombi is voor ons allemaal een spektakel. Als ze ’t kantoor weer binnenstappen wil iedereen weten hoe ’t ging met ons nieuwe speelgoed!

Van 6.000 liter naar 14.000 liter

Nog geen vijf jaar geleden was onze allereerste Rioolcombi – een 6.000 liter Renault – nog groot nieuws. Met zijn vacuümpomp kon hij wel 6.000 liter vuil water uit straatkolken, vetputten, kruipruimtes en rioolgemalen zuigen. Na een retourtje om de tank te legen, kon hij gevuld worden om de boel weer schoon te spuiten. Machtig! In 2020 volgde de tweede Rioolcombi; een Volvo met 9.000 liter. Nóg groter. Poah! Maar beiden vallen in het niet met de krachtpatser die nu ’t terrein oprijdt: 14.000 liter en een enórme bak handige snufjes.

Het verschil tussen de rioolcombi’s

De 14.000 litertank van de MAN Rioolcombi is opgedeeld in twee compartimenten met een verschuifbaar schot waarmee je hem kunt afstemmen op je project. Met één van de drie standen, kies je de hoeveelheid schoon- en slibwater. Zo kun je in één rit afzuigen en reinigen; ideaal voor grote hoofdriolen of duikers van gemeenten en grote putten bij bedrijven. Ook handig is de tweede zuighaspel op de zijkant met doorzuiging in de tank en de telescopeerbare arm met een bereik van 4,2 meter. Mooi. Maar wat deze rioolcombi helemáál fijn maakt, is het automatisch op- en afrollen van de slangen. Dat scheelt flink wat lichamelijk werk.

Drie bedieningspanelen

De nieuwe MAN Rioolcombi komt dus met flink wat nieuwe functionaliteiten. Waar de eerdere rioolcombi’s welgeteld 2 knoppen voor de bediening hadden – standje zuigen of persen – heeft de nieuwe combi drie complete bedieningspanélen, waaronder een afstandsbediening. Om de machine optimaal te kunnen gebruiken volgen we een meerdaagse training van een ervaren machinist. Nico: “Deze combi is niet te vergelijken met de vorige twee, dus ondanks onze ervaring beginnen we echt op nul. Arjan Wolters van Kanalreiniger.eu; de leverancier, helpt ons op weg. Hij heeft voorheen 35 jaar in het vak gezeten en kent de wagens van binnen en buiten. Voordat we op pad gingen heeft hij ons alles laten zien en geadviseerd om eerst eens twee dagen in het veld te testen hoe het gaat. Dat hebben we gisteren en vandaag gedaan.”

Dag één en twee

En… hoe ging het? Wesley: “Vandaag ging het al beter dan de gisteren. Alles is nieuw, je merkt dat je er echt handigheid in moet krijgen. Omdat hij zo uitgebreid is, moet je overal nog aan denken: de knoppen van de pomp aandraaien, opletten dat er niets vast gaat zitten en het goed afstellen van de compartimenten.” Nico vult aan: “We liepen vandaag wel tegen dingen aan die handiger moeten kunnen, zoals de manier van het ingooien van de slang en het afsluiten van het riool. Daar gaan we morgen met de training specifiek mee oefenen. Arjan heeft daar handigheid in, daar gaan we veel van leren.”

De combi’s combineren

Zolang het duo de combi met wat hulp van Arjan leert kennen, bemannen ze ‘m samen. Met een grijns richting zijn jongere collega zegt Nico: “De jeugd leert sneller hè, we trainen samen zodat we elkaar een beetje scherp kunnen houden en allebei de slag te pakken krijgen. Maar als we ’t onder de knie hebben, gaan we alleen op pad. Dan wisselen we de grote en kleine combi af en blijven we ook ontstoppen, zodat we ook dat niet verleren.”

Tot je 67e

Terwijl de mannen de nieuwe combi schoonmaken en de compartimenten afstellen voor de eerste klus van morgen, vragen we ze welk van de drie combi’s de voorkeur heeft. Eenduidig stemmen ze voor de nieuwe. Wesley: “Het gesleep met de slangen van de oudere rioolcombi’s die zonder geleiding wild door elkaar zwaaien; da’s best zwaar. Bij de nieuwe is het aankoppelen even stroever en zwaarder, maar verder doet de machine alles voor je. Dat houd je lichamelijk tot je 67e wel vol.” Daar tekenen we voor, heren! Of zullen we dan geïnvesteerd hebben in een nóg mooiere rioolcombi?

Reacties zijn gesloten.